Tugas Akhir

by - 10.21

Assalamualaikum and hello

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِِ


Buatlah planing masa kajian
  Ketika kuliah atau hanya mengalir begitu saja tanpa adanya planing yang jelas waktu kelulusan yang dharapakan. Walaupun hal ini kelihatannya remeh namun penting kerana dengan memiliki planing yang jelas maka planing itulah yang akan mengarahkan kajian kita. Buatlah planing ini seawal mungkin agar lebih mudah untuk mencapainya.

Rencanakan tugas akhir sejak awal
  Ketika masuk perguruan tinggi betul sudah ada bayangan apa yang akan didalami dalam jurusan tersebut. Ketika sudah mempunyai gambaran bidang yang akan didalami maka segeralah mencari masalah yang berkaitan dalam bidang tersebut. Sehingga masalah itu nantinya dapat dipecahkan dengan melakukan kajian saat penyusunan tugas akhir.

Jangan takut mengajukan proposal
  Sebelum membuat tugas akhir biasanya didahului untuk menyusun proposal rancangan penyelidikan. Disinilah awal perjuangan panjang bermula, pada saat pengajuan proposal usahakan judul sudah matang termasuk rancangan penyelidikan yang akan dilaksanakan. Jangan takut jika ditolak pensyarah, justeru itu jadikan pijakan untuk terus melangkah.

fokuskan ketukangan
  Saat pengerjaan inilaha biasanya terbengkalai kerana pelbagai alasan, ketika pengerjaan tugas akhir tidak fokus maka akan berpengaruh pada pembangunan konsep awal kajian. Sesibuk apapun usahakan tugas akhir tersebut tetap ber jalan walaupun sedikit demi sedikit.

Jangan takut dengan pensyarah
  Saat pengerjaan tugas akhir biasanya dipandu oleh beberapa pensyarah pembimbing. Yang sering dialami adalah takut pada pensyarah pembimbing kerana sering dikritik mengenai tugas akhirnya. Hal ini jangan menjadika putus asa justeru jadikan kritikan itu sebagai semangat untuk bisa menyusun tugas akhir dengan sebaik-baiknya. Jadikan pensyarah pembimbing sebagai tempat untuk berunding dan berdiskusi mengenai kajian tersebut.

Rujuk jika mengalami kesulitan
  Ketika mengalami kesulitan saat penyelidikan atau pengerjaan tugas akhir segeralah berunding dengan guru pembimbing atau pensyarah lain yang faham mengenai masalah tersebut agar mendapatkan jalan keluarnya dan tidak berlarut-larut. Kerana semakin berlarut-larut akan semakin menyita waktu pengerjaan tugas akhir tersebut.

Buang jauh-jauh rasa malas
  Rasa malas adalah halangan terbesar saat penyusunan tugas akhir, kerana rasa malas inilah banyak mahasiswa yang hancur didunia perkuliahan. Buang jauh-jauh rasa itu, kerana tugas akhir tidak akan dapat selesai hanya dengan bermalsa-malasan.

selalu berdoa
  Tugas akhir adalah pintu untuk mendapatkan gelar akademik atau predikat kelulusan. Saat inilah masa terberat dalam menempuh studi. Jangan lupa berdoa pada Tuhan agar dimudahkan, diberi kelancaran saat pengerjaan tugas akhirnya dan akan dapat lulus.




Doakan saya :} thanks
 sumber {http://fandimin.blogspot.com/2012/02/tips-mahasiswa-dalam-menyusun-tugas.html}


You May Also Like

4 komentar